سیم بکسل

سیم بکسل، یکی از مقاوم ترین ابزارهای ساخته شده به دست بشر است که یکی از مهمترین کارهای آن انتقال نیرو هست و جابه جایی اجسام سنگین و… است . صنایع زیادی را در کشور می توان نام برد که یکی از کارهای روزمره شان، بلند کردن کالاهای سنگین تولید شده و بردن آنها به داخل انبار و یا جای دیگر است؛ در این مواقع، تنها چیزی که می تواند وزن اجسام خیلی سنگین را به خوبی تحمل کرده و و در عین حال قابلیت انعطاف پذیری بالا داشته باشد و به راحتی دچار پارگی نشود، سیم بکسل است. اگر می خواهید اطلاعاتتان را در مورد این ابزار کامل کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

سیم بکسل و ویژگی های آن

سیم بکسل ها به مانند یک طناب فولادی هستند و اجزای زیر در آنها به چشم می خورد:
• لایه سیم
• سیم
• مغزی
چند لایه سیم را دور هم می تابانند تا لایه سیم یا رشته ایجاد گردد و چند رشته سیم نیز دور مغزی پیچیده می شود تا سیم بکسل ساخته شود. برای ساخت سیم بکسل از متریال هایی مانند فولاد و یا استیل استفاده می کنند. با توجه به شرایط محیطی که قرار است سیم بکسل به کار برده شود و همچنین با در نظر گرفتن نوع کاربرد، یکی از فلزات ذکر شده در فوق را برای تولید سیم بکسل استفاده می کنند. تا زمانی که این وسیله اختراع نشده بود، بشر برای بلند کردن اجسام و اشیاء از زنجیر و طناب استفاده می کرد.
طناب و یا زنجیر، مقاومت و انعطاف لازم و کافی برای تحمل وزن اشیاء را نداشتند و به راحتی پاره می شدند؛ همین موضوع سبب شد یک مهندس معدن به نام آلبرت دست به کار شده و این سیم را اختراع کند تا مشکلات بلند کردن اجسام سنگین حل شود. با گذشت زمان، پیشرفت های زیادی در حوزه تولید این سیم رخ داد و امروزه شرکت های زیادی در حوزه تولید آن در حال فعالیت هستند. این شرکت ها قادرند سیم هایی با ویژگی ها و مشخصات متفاوت تولید کرده و در اختیار متقاضیان و صنایع مختلف قرار دهند.

انواع سیم بکسل بر اساس سایز

سیم بکسل ها در سایزهای متفاوت در دسترس بوده و به همین دلیل می توان در جاهای متفاوت از آنها استفاده کرد. در ادامه، انواع سیم بکسل بر اساس سایز آورده شده است:

سیم بکسل فولادی

یکی از انواع سیم بکسل های موجود در بازار، فولادی است و در دو نوع سیم بکسل با روکش گالوانیزه و سیم بکسل بدون روکش یافت می شود. این نوع سیم در سایزهای زیر در دسترس قرار دارد:
• .0.5
• 1
• 1.2
• 1.5
• 1.8
• 2
• 2.5
• 3
• غیره

سیم بکسل هفت لایه سیاه

سیم بکسل هفت لایه سیاه نیز در سایزهای زیر در دسترس قرار دارد:
• 1
• 2
• 3
• 4
• غیره

سیم بکسل نتاب

این سیم نیز در سایزهای زیر، تولید شده و در بازار موجود است:
• 1
• 1.5
• 2.5
• 3
• 3.5
• غیره

سیم بکسل نتاب را جزئی از خانواده سیم بکسل ها می دانند. از دو فلز استیل و فولاد و فولاد با روکش گالوانیزه در ساخت این سیم استفاده شده و خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد زیادی را می توان در آن مشاهده کرد. انواع سیم بکسل های نتاب شامل تاور کرین، سیم بکسل 7 در 19 و سیم بکسل 35 در W7 است.
در سیم بکسل های تاور کرین، مغزی از جنس فولاد است و 7 مفتول در بافت آن به کار برده شده است. این سیم از ایجاد گشتاور و چرخیدن بار در هنگام حمل جلوگیری می کند.
در سیم بکسل از نوع 7 در 19، 7 مفتول نازک به کار برده شده است. به کارگیری این 7 سیم، انعطاف پذیری این سیم بکسل را بالا برده و امکان استفاده از آن در جاهای متفاوت را فراهم کرده است.
در سیم بکسل 35 در W7، مغزی از جنس فولاد است. این سیم بکسل، متشکل از 35 استرند 7 مفتولی است؛ این ساختار، باعث افزایش مقاومت و استحکام کششی در سیم شده است. در اغلب جاهایی که نیاز است یک شیء به صورت عمودی جا به جا شود از این نوع سیم بکسل استفاده می کنند.

بافت سیم بکسل

یکی از خصوصیاتی که در مورد سیم های بکسل از اهمیت بالایی برخوردار است، بافت سیم بکسل است؛ بافت، به تعداد سیم ها و نوع سیم هایی گفته می شود که اطراف مغزی قرار می گیرد. در واقع، سیم ها با اندازه ها و سایزهای متفاوت دور هم تابانده می شوند و بافت سیم را به وجود می آورند. ترتیب قرار گیری سیم ها و تفاوت در سایز آنها، به وجود آورنده بافت است و باعث ایجاد برخی خصوصیت های منحصر به فرد در سیم بکسل می گردد.
سیم بکسل هایی که از ترکیب تعداد زیادی رشته سیم ساخته شده اند، از مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار هستند، اما اشکالی که دارند، پایین بودن مقاومتشان در برابر خستگی است. بافت سیم بکسل باید قدرت بالایی در برابر تحمل سایش و کشش داشته باشد.

انواع بافت سیم بکسل

یکی از فاکتورهایی که سیم بکسل را بر اساس آن دسته بندی می کنند، بافت است. انواع بافت سیم بکسل به شرح زیر است:
بافت استاندارد
یکی از انواع بافت های سیم بکسل، بافت استاندارد است؛ در این بافت، قطر تمامی مفتول های موجود در رشته ها با هم برابر است. این برابری در قطر باعث ایجاد خاصیت انعطاف پذیری در سیم بکسل شده است. سیم بکسلی که بافت استانداردی دارد، انعطاف پذیری بالایی داشته و در جاهای زیادی می توان از آن استفاده کرد.

بافت سیل

از دیگر انواع بافت در سیم بکسل، بافت سیل (seal) است؛ در این نوع بافت، مفتول های خارجی از مفتول های داخلی، قطر بیشتری دارند. این تفاوت در قطر باعث افزایش مقاومت سایشی سیم بکسل شده است. در این نوع بافت، تعداد مفتول هایی که در دورتادور مفتول اصلی قرار می گیرد، یکسان و برابر است.
بافت فیلر
بافت فیلر از دیگر انواع بافت در سیم بکسل است. در این نوع بافت، قطر مفتول هایی که در یک ردیف قرار گرفته اند، با هم برابر است. وقتی بافت به این شکل باشد، فضاهای خالی بین ردیف های متفاوت ایجاد می گردد؛ این فضاها را با کمک مفتول های نازک پر می کنند و به همین دلیل به این بافت، فیلر می گویند. یکی از خاصیت هایی که این بافت برای سیم بکسل ایجاد می کند، افزایش سایش و انعطاف سیم بکسل است.

بافت وارینگتون

از دیگر بافت هایی که در سیم های بکسل مشاهده می شود، بافت وارینگتون است. در سیم هایی که بافت آنها از نوع وارینگتون است، مفتول های ضخیم و نازک به صورت یک در میان، قرار گرفته اند. میزان انعطاف پذیری این نوع بافت از بافت سیل هم بیشتر است.

بافت 1 در 19

سیم بکسل هایی که بافت 1 در 19 دارند را سیم بکسل مهاری نیز می خوانند.

بافت 7 در 7

به سیم بکسل هایی با بافت 7 در 7، سیم بکسل افشانی نیز می گویند. در جاهایی که نیاز به انعطاف پذیری بالایی حس می شود، از این نوع سیم بکسل استفاده می کنند. سیم بکسل با بافت 7 در 7 از سیم بکسل با بافت مهاری، منعطف تر ظاهر شده است. از این نوع در صنایع خودرویی و موتوری، درب های آسانسور، صنایع کشاورزی، وسایل نقلیه و بدنسازی استفاده می شود.

سیم بکسل و کاربرد آن

سیم بکسل و کاربرد آن محدود به یک کاربری خاص نبوده و به دلیل خصوصیت های ساختاری متفاوت و متنوعی که در آن مشاهده می شود، در جاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد. یکی از مهم ترین کاربردهای این نوع سیم جا به جایی و بلند کردن اشیاء و اجسام سنگین است. سیم بکسل در جاهایی که نیاز است وزن بار، کنترل و نگهداری شود، بسیار کاربردی ظاهر می گردد. از صنایع بزرگ و برخی معادن در کشور گرفته تا ساختار دوچرخه، استفاده از این سیم مشاهده می شود. صنعت برق، باندر، کشتی رانی، نفت، شرکت های حفاری، آسانسور، جرثقیل، پتروشیمی، سد سازی، معادن و خیلی جاهای دیگر، حضور این سیم مشاهده می شود.

سیم بکسل و اجزای آن

قطعات و اجزای سیم بکسل به شرح زیر است:
 هسته یا مغزی سیم: بخش مرکزی و اصلی سیسم بکسل، هسته یا مغزی است.
• استرند: از دیگر قسمت های سیم بکسل بوده و آن را به صورت مارپیچی به دور هسته می تابانند.
 مفتول: از آهن، برنز، فولاد ضد زنگ و فولاد در ساخت مفتول استفاده می کنند. از کنار هم قرارگیری مفتول ها، استرند ایجاد می گردد.