محاسبه ظرفیت سیم بکسل با استفاده از قطر آن

tow wire

محاسبه ظرفیت سیم بکسل با استفاده از قطر آن

در این محتوا به محاسبه ظرفیت سیم بکسل به کمک قطر سیم خواهیم پرداخت. اما در ابتدا لازم است بدانیم سیم بکسل چیست و چه کاربردی دارد.
سیم بکسل: سیم بکسل نوعی سیم است که معمولا برای جابجایی و کشیدن اشیای با وزن بالا آن را می‌شناسیم به گونه ای که جرثقیل، با استفاده از سیم بکسل ماشین‌ها و اجسام سنگین را جابجا می‌کند. علاوه بر این، در سایر صنایع مانند ترمز، آسانسور و… نیز از این نوع سیم استفاده می‌شود.
چرا از سیم بکسل استفاده می‌کنیم؟ با توجه به اینکه در ساخت ابزارآلات بسیار حساس از سیم بکسل استفاده می‌شود، میتوان نتیجه گرفت که این سیم باید استحکام بسیار زیادی داشته باشد.
برای مثال بدیهی است که جرثقیلی با تحمل وزن بسیار بالا، نیاز به یک سیم بسیار مقاوم برای بلند کردن سایر مواد یا ابزار دارد. یا آسانسوری با تحمل وزن زیاد که به کمک سیم بکسل نگه داشته می‌شود مثال بارزی است که ثابت می‌کند این سیم مقاومت زیادی دارد.
یکی دیگر از دلایلی که از سیم بکسل استفاده زیادی در صنایع گوناگون می‌شود، قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن است.
جنس سیم بکسل: سیم بکسل در واقع طنابی بسیار محکم از جنس فولاد است که از چندین لایه فولاد ساخته شده است.
محاسبه قطر سیم بکسل: با توجه به عنوان «محاسبه ظرفیت سیم بکسل با استفاده از قطر آن» برای محاسبه ظرفیت ابتدا لازم است قطر سیم را محاسبه کنیم.

  tow wire

برای محاسبه قطر سیم بکسل به این مراحل توجه کنید

دو نقطه از سیم را با کمی فاصله از یکدیگر انتخاب و مشخص کنید. انتخاب این فاصله به گونه ای باشد که از یک متر کمتر نباشد.
ماکسیسم فاصله دو رشته ای که روبروی یکدیگر قرار گرفته اند را اندازه بگیرید. برای کاهش خطای اندازه گیری، اندازه گیری را چند بار تکرار کنید و از نتایج بدست آمده میانگین گیری کنید.
عددی که طی میانگین گیری بدست آورده اید، در واقع همان قطر واقعی سیم بکسل می‌باشد. این عدد را می‌توانید به هریک از واحد‌های طول (مانند میلیمتر، سانتی‌متر، اینچ و…) تبدیل کنید.
وقتی می‌خواهیم در مورد ساختار سیم بکسل و ظرفیتش توضیح دهیم، این ساختار را به وسیله دو عدد توصیف خواهیم کرد. سیم بکسل از تعدادی رشته سیم که به یکدیگر پیچ خورده اند تشکیل شده است.
برای مثال وقتی میگوییم ۸×۲۰ ، عدد هشت نشان دهنده تعداد سیم‌هایی است که در سیم بکسل به کار رفته و عدد ببیست، نشان دهنده تعداد سیم‌های است که در هر یک از آن رشته‌ها وجود دارد. ضرب این دو عدد یعنی ۱۶۰، نمایانگر ظرفیت سیم بکسل خواهد بود.
انواع سیم بکسل: بر اساس اینکه سیم بکسل قرار است برای چه کاری انتخاب شوند، انواع و استحکام متفاوتی دارند. فشاری که سیم بکسل تحمل خواهد کرد، نباید از ظرفیت آن بیشتر باشد در غیر اینصورت سیم بکسل پاره خواهد ششد

tow wire

ویژگی‌های سیم بکسل با ظرفیت بالا چیست؟

اولین ویژگی سیم بکسل های با ظرفیت بالا که بدیهی به نظر می‌رسد، استحکام زیاد و مقاومت آن‌هاست.
ویژگی دیگر، پایداری سیم بکسل در مقابل عوامل فرسایشی محیطی می‌باشد. هرچقدر که ظرفیت سیم بکسل بیشتر باشد، در مقابل فرسایش هم مقاومت بیشتری خواهد داشت.
یکی دیگر از ویژگی‌های سیم بکسل با ظرفیت بالا، این است که در مقابل نیرو‌های وارد شده، دچار خوردگی نمی‌شود.
به یاد داشته باشید که یکی از اساسی ترین ویژگی‌های یک سیم بکسل مطلوب، این است که انعطاف پذیری کافی داشته باشد. هر چه سیم بکسل تعداد رشته‌های بیشتری داشته باشد، انعطاف پذیری آن نیز بیشتر است و در نتیجه در صنایع گوناگون با کاربرد‌های متفاوت، تغییر شکل نمی‌دهد و فولاد داخلش دچار شکستگی نمی‌شود.

tow wire

اصول رعایت

با وجود اینکه سیم بکسل طنابی فولادی با مقاومت بسیار بالاست، اما در صورت استفاده طولانی مدت و رعایت نشدن اصول درست کار، ممکن است دچار مشکلاتی شود.
برای مثال اگر مشاهده کردید که تعدادی از رشته‌های خارجی سیم بکسل قطع شده است، میتواند هشداری برای پارگی کامل سیم باشد.
اگر سیم بکسل مدت زیادی در محیط مرطوب قرار بگیرد، فولاد دچار فرسایش خواهد شد و در نتیجه، سیم بکسل مقاومت کششی خود را از دست می‌دهد.
به یاد داشته باشید با وجود تمام ویژگی‌هایی که از سیم بکسل های با ظرفیت و مقاومت بالا ذکر کردیم،‌ اما سیم بکسل‌ها در طول زمان کارایی خود را از دست می‌دهند.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *