ساختار و گرید سیم بکسل چیست؟

What is the structure and grade of towing wire?

ساختار و گرید سیم بکسل چیست؟

انسان برای آنکه بتواند اجسام سنگین را جا به جا کند، به وسایل و اسباب کمکی نیاز دارد. یکی از ابزارهایی که توانسته در این رابطه کمک خوبی به بشر کند، سیم بکسل است. سیم بکسل ها از زمانی که اختراع شدند، به انسان کمک کردند اجسام سنگین را جا به جا کند. اگر نمی دانید سیم بکسل چیست؛ اگر از ساختار آن اطلاعاتی ندارید و اگر نمی دانید انتخاب ساختار سیم بکسل بر چه اساسی صورت می گیرد، در ادامه با ما همراه باشید. ساختار و گرید سیم بکسل

What is the structure and grade of towing wire?

سیم بکسل چیست؟ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

سیم بکسل که ممکن است به آن طناب فولادی نیز بگویند، یک ابزار صنعتی است و کاربردهای زیادی دارد. از لیفت کردن و بلند کردن اجسام گرفته تا در انجام بسیاری کارها، می توان از حضور موثر این سیم استفاده کرد. با توجه به حساس بودن وظیفه ای که این نوع سیم بر عهده دارد، تولیدکنندگان سیم بکسل باید قبل از آنکه این نوع سیم را وارد بازار کنند، آن را با روش های متفاوت تست می کنند و سپس در اختیار متقاضیان قرار می دهند. در جاهایی که قرار است این سیم به صورت اسلینگ استفاده شود، تک تک رشته ها تحت آزمایش قرار داده شده و سپس برای آن سرتیفیکت صادر می شود.

What is the structure and grade of towing wire?

در مورد اطلاعات فنی سیم بکسل چه می دانید؟

سیم بکسل هایی که امروزه در صنایع به کار برده می شوند، اطلاعات فنی متفاوت دارند. داشتن دانش کافی در مورد مشخصات فنی که هر سیم دارد، به خریداران کمک می کند تا با توجه به نیاز و هدفشان بهترین نوع سیم را تهیه کرده و از آن استفاده کنند. سیم بکسل ها از نظر مشخصات فنی زیر با هم تفاوت دارند:
• نوع مغزی
• بافت
• ساختار
• گرید
• سایز
• نوع آبکاری
• شکل پروفیل مفتول
• خواب سیم مفتول
سیم بکسل ها گستردگی بسیار زیادی دارد. اگر تمام سایزهایی را که این سیم در آن ابعاد ساخته شده در نظر گرفته شود، تنوع آنها به 10 هزار نوع خواهد رسید. فروشندگان زمانی که می خواهند یک نوع سیم بکسل را در اختیار مشتریان قرار دهند، در مورد ساختار و گرید، اطلاعاتی را دریافت می کنند. در ادامه، به بررسی خصوصیات فنی این سیم خواهیم پرداخت.

What is the structure and grade of towing wire?

What is the structure and grade of towing wire?

ساختار در سیم بکسل

وقتی در مورد ساختار سیم بکسل حرف زده می شود، منظور، همان رشته های به هم بافته شده و تعداد مفتول های به کار برده شده در هر رشته است. متداول ترین و کاربردی ترین ساختارهای این سیم شامل ساختارهایی چون، 6X19, 8X19, 19X7, 1X7 است.

نوع بافت در سیم بکسل

بافت سیم بکسل، قطرِ مفتول هایی است که در ساخت این سیم به کار برده می شود. سه نوع بافت سیم بکسل وجود دارد که یکی از آنها استاندارد است. در بافت استاندارد، تمامی مفتول ها قطر یکسان و برابری دارند. در انواع دیگر بافت، قطر مفتول ها با هم متفاوت است. یکی از شناخته شده ترین انواع سیم بکسل که در آسانسور و دکل حفاری به کار برده می شود، سیم بکسل سیل (seale) است.

مغزی

مغزی ها همان قسمتی هستند که در مرکز سیم قرار می گیرند. مغزی بر افزایش انعطاف پذیری سیم بکسل، قیمت، مقاومت کششی و وزن در واحد طول تاثیر دارد. در مغزی، استرندرهایی از جنس فولاد IWRC، کنف FC و الیاف مصنوعی پلی پروپیلن یا PP به کار برده می شود.

What is the structure and grade of towing wire

پروفیل مفتول سیم بکسل

برای تولید بیشتر سیم بکسل ها، از مفتول های متشکل از پروفیل های گرد استفاده می کنند. البته پروفیل های گرد، تنها پروفیل های مورد استفاده در تولید سیم بکسل نیستند. در تولید یک نوع سیم بکسل خاص به نام کامپکت، از پروفیل هایی که در قسمت بیرونی استرند، تخت هستند، استفاده می کنند. استرند کامپکت (Compact) در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و یکی از سیم بکسل های گران قیمت بازار است.

گرید و متریال سیم بکسل

متریالی که برای تولید سیم بکسل استفاده می شود، اهمیت زیادی دارد. معمولا برای تولید این نوع سیم از فولاد و فولاد ضد زنگ یا استلنس استیل استفاده می کنند. این دو نوع ماده، در گریدهای متفاوت موجود هستند. گریدهای متریال به کار برده شده در ساخت سیم بکسل را به صورت تنسایل WLL, MBL تعریف می کنند.

What is the structure and grade of towing wire?

خواب سیم بکسل

مشخصه دیگری که در مورد سیم بکسل مطرح است، خواب سیم بکسل یا Lay است. این مشخصه به زاویه خواب رشته ها اشاره دارد. در اغلب سیم بکسل های به کار برده در صنایع، خواب سیم از نوع ساده است. در برخی دیگر از سیم بکسل ها که به آنها Lang lay گفته می شود.، مفتول ها با راستای مرکزی سیم بکسل زاویه ای را تشکیل می دهند. از جمله ویژگی های سیم Lang lay، می توان به پایین بودن مقاومت در برابر سایش اشاره کرد. این نوع سیم به تاب خوردگی مقاوم است.

پوشش سطحی سیم بکسل

نوع پوشش به کار برده شده در سیم بکسل نیز در نوع خود اهمیت بالایی دارد. سیم بکسل ساخته شده از استنلس استیل، پوشش سطحی ندارد؛ زیرا به خوبی می تواند در مقابل زنگ زدگی مقاومت کند. در سیم بکسل ساخته شده از فولاد، برای آنکه این سیم به زودی دچار زنگ زدگی نشود، آن را به یک پوشش سطحی مجهز می شود. برای افزایش مقاومت این نوع سیم با آبکاری گالوانیزه و یا روغن کاری، یک پوشش مقاوم روی سیم ایجاد می کنند.

انتخاب ساختار سیم بکسل بر حسب صنایع مصرفی

سیم بکسل ها تنوع بالایی دارند. همین تنوع باعث شده که متناسب با نیازهایی که در بازار وجود دارد، یک نوع سیم بکسل خاص نیز موجود باشد. تنوع در ساختار سیم بکسل باعث ایجاد تنوع در انعطاف و تنوع آن در برابر مقاومت سایشی، حرارتی و محیطی شده است. بر اساس تجربیات عملی به دست آمده و همین طور، محاسبات عددی و مهندسی صورت گرفته، سیم بکسل ها را در گروه های متفاوت دسته بندی می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *