سیم بکسل نتاب

سیم بکسل نتاب

smart


 

یکی از کاربردهای اصلی سیم بکسل نتاب، متصل کردن تاور کرین است. تاور کرین ها از جمله متریال هایی با ساختار فولادی به شمار می روند و معمولا تعداد مفتول ها و استرندهای به کار برده شده در آنها بسیار بالاست؛ به همین جهت، انعطاف پذیری این نوع سیم بکسل از سایز انواع سیم بکسل بالاتر است.

وقتی یک جسم سنگین در ارتفاعات بالا قرار می گیرد، چنانچه بار دچار گردش شود، گشتاور، ایجاد شده و این موضوع خطرات زیادی در پی دارد. در این شرایط، سیم بکسل نتاب به کار برده می شود؛ زیرا گردش نمی کند و گشتاوری به وجود نخواهد آورد.

برخی افراد به اشتباه این نوع سیم بکسل را سیم بکسل جرثقیل می خوانند. باید بدانید که سیم بکسل نتاب با سیم بکسل جرثقیل، از نظر ساختار متفاوت است.

سیم بکسل نتاب

smart

مشخصات فنی سیم بکسل نتاب

در ساختار عمومی سیم بکسل نتاب تعداد زیادی استرند وجود دارد و در هر استرند نیز 7 مفتول به کار برده شده است. دو ساختار 7×19 و 7×35 از جمله ساختارهای پرکاربرد این نوع سیم به شمار می روند.

در این نوع سیم، لایه های داخلی و خارجی در خلاف جهت هم پیچیده شده اند. این پیچیدگی در خلاف جهت، موجب شده که به هنگام بلند کردن یک جسم سنگین، سیم دچار تاب خوردگی نشود.

اگر بخواهیم تنسایل مقاومت این سیم را با سایر سیم بکسل های موجود در بازار مقایسه کنیم، باید بگوییم که تنسایل مقاومت این سیم از بقیه بالاتر بوده و در بازه MpA 1960-2160 قرار دارد.

سایزهای 14، 16، 18، 20، 22 و 24 از جمله پرکاربردترین سایزهای این سیم بکسل در کشور هستند و صنایع متفاوت با توجه به نیازهایی که دارند یکی از آنها را انتخاب کرده و خریداری می کنند.

انواع سیم بکسل نتاب

انواع آن به شرح زیر است:

  • سیم بکسل چینی
  • سیم بکسل تاور کرین
  • سیم بکسل نتاب کیس وایر کره
  • سیم بکسل 7×19
  • سیم بکسل 35 در W7

سیم بکسل نتاب پوست ماری

برای ساخت سیم بکسل پوست ماری از 19 رشته سیم از جنس فولاد استفاده می کنند. هر یک از این استرندها، 7 مفتول دارد؛ مفتول ها برای افزایش مقاومت سیم بکسل به دور هم پیچیده شده اند.

یکی از مزیت های این نوع سیم بکسل، افزایش توان و مقاومت آن در برابر خمش، پیچش و یا تاب خوردگی است. این سیم به دلیل ساختار جالبی که دارد، از جمله ایمن ترین انواع سیم است. دکل های مخابراتی را به کمک این نوع سیم بکسل تهیه می کنند.

سیم بکسل نتاب پوست ماری

smart

ساختار سیم بکسل های نتاب

ساختار سیم بکسل از نوع استاندارد است؛ این جمله به این معنی است که طول مفتول های به کار برده شده در کل استرندها، و در همه جای استرند، کاملا یکسان است. دو ساختار 7×35 و 7×19 دو ساختار بسیار عمومی و پرکاربرد در صنایع متفاوت هستند. در ساختار اول، 35 استرند و در ساختار دوم 19 استرند در قسمت مغزی به کار برده شده است.

قیمت سیم بکسل نتاب

قیمت سیم بکسل نتاب تحت تاثیر عواملی مانند سایز، تنسایل مقاومت و برند قرار دارد. هر قدر تکنولوژی به کار برده شده در تولید این نوع سیم بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

برخی برندهای تولیدکننده این نوع سیم، در تولید سیم هایی با کیفیت و درجه یک کوتاهی نمی کنند. معمولا این مجموعه ها سیم بکسل های تولیدی را با قیمتی بیش از رقبای خود به بازار عرضه می کنند.

هر چه تنسایل مقاومتی سیم بکسل بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر تحمل اجسام سنگین بالاتر می رود. این مورد نیز مشخصا در افزایش قیمت سیم بکسل نتاب تاثیرگذار است.

سیم بکسل نتاب

smart

سیم بکسل نتاب و محافظت سطحی آن

سیم بکسل نتاب و محافظت سطحی آن موضوع دیگری است که می بایست در مورد سیم بکسل اشاره گردد. سیم بکسل ها نیز به مانند برخی دیگر از بافت های کاربردی در سیم بکسل، نیاز به محافظت سطحی دارند.

اثر حفاظتی، در شرایط مرطوب، در شرایط اسیدی، در جاهایی که سیم در معرض سایش و یا پارگی در اثر برخورد با اجسام نوک تیز قرار دارد، اهمیت زیادی پیدا می کند.

برای آنکه از این نوع سیم ، نهایت محافظت به عمل آید، سطوح آن را به روش آبکاری گالوانیزه سرد می پوشانند و سپس آن را به روغن آغشته می کنند. با این دو روش، میزان برخورد و تماس سیم با محیط اطراف و مواد خورنده ای که در محیط وجود دارد به شدت کاهش پیدا می کند. این دو روش محافظتی، عمر و دوام سیم را افزایش می دهند.

سیم بکسل نتاب و انعطاف بافت ها

انعطاف پذیری بافت در سیم بکسل، به قطر مفتول ها وابسته است. به صورت کلی، سیم بکسل هایی با مفتول های قطور، از سیم بکسل های نوع تاور کرین که مفتول های آنها نازک تر است، انعطاف پذیری کمتری دارند.

نکته ای که ذکر آن در اینجا لازم به نظر می رسد این است که سیم بکسل های نازک تاور کرین، تنها در برابر پیچش مقاومت خوبی دارند. این نوع سیم بکسل نمی تواند در مقابل تنش های پیچشی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

سیم بکسل نتاب

smart

ویژگی‌ های سیم بکسل های نتاب

ویژگی‌ های سیم این نوع سیم بکسل به شرح زیر است:

  • ساختار این نوع سیم بکسل 35 و یا 19 استرندی است.
  • در تولید این نوع سیم بکسل از فولاد استفاده شده است.
  • در برخی موارد برای تولید سیم بکسل نتاب، به جای فولاد از استیل استفاده می کنند.
  • سیم بکسل استیل، بافت ریزتری داشته و انعطاف پذیری بالاتری در مقایسه با سیم بکسل فولادی از خود نشان می دهد.

عملکرد سیم بکسل های نتاب

عملکرد این نوع سیم به دو شکل پاد ساعتگرد و ساعتگرد است؛ این جمله به این معناست که جهت باز شدن لایه های داخلی و خارجی سیم بکسل نتاب کاملا بر خلاف هم است. این نوع عملکرد، در جلوگیری از ایجاد گشتاور بسیار کمک کننده است.

مغزی سیم بکسل نتاب

مغزی این نوع سیم همان قسمت مرکزی سیم است که مفتول ها به دور آن پیچیده می شوند. یکی از مهم ترین نقش هایی که می توانیم برای این قسمت یادآوری کنیم، نگه داشتن رشته های طناب در سیم بکسل نتاب است.

یکی از موضوعات مهمی که در مورد مغزی مطرح بوده، قطر آن است. قطر مغزی باید آن قدر باشد که تمامی رشته ها بدون تماس با یکدیگر در کنار هم قرار بگیرند. این مورد برای زمانی که طناب، زیر فشار بار قرار دارد، اهمیت پیدا می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *